0
Mijn winkelmandje
Er zit helemaal niks in jouw winkelmandje.
Vragen of hulp nodig bij je bestelling?
Neem contact met ons op via de website.

Slaapproblemen tijdens je zwangerschap

13 februari 2020
slapen tijdens zwangerschap

Samantha is mama en eigenaar van Zwangerschapsapotheek.nl. Twee keer in de maand licht ze een ander aspect uit van de zwangerschap, het bevallen en het eerste levensjaar van je baby. Vaak gaat dit gepaard met gouden tips.

 

Zwanger en slapen gaan niet altijd goed samen. De een ligt nachten lang wakker en de andere kan op iedere minuut van de dag in slaap vallen. Je slaapritme wordt door de zwangerschap behoorlijk verstoord. Overdag kan je daarom doodmoe zijn en wanneer het dan eindelijk tijd is om naar bed te gaan kun je moeilijk in slaap komen. Ook kan het zijn dat je moeilijk door kan slapen, heel vroeg wakker wordt of erg licht slaapt. Dit leverde mij veel slapeloze nachten op en vermoeide dagen. Maar waardoor komt die slapeloosheid nou en wat kan je er tegen doen? Ik geef je graag antwoord op deze vragen.

 

Waarom slaap je slecht tijdens de zwangerschap? 

Zoals je vast al hebt gemerkt, slaap je over het algemeen erg anders tijdens de zwangerschap dan dat je gewend was. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Wellicht herken je jezelf in de volgende oorzaken:

  • Veranderende slaapcyclus: tijdens je zwangerschap doorloop je nog steeds de slaapcyclus. Deze cyclus bestaat uit vijf fasen: sluimeren, lichte slaap, diepere slaap, zeer diepe slaap en de droomslaap, ook wel remslaap genoemd. Wanneer je zwanger bent, en dan voornamelijk in het laatste trimester, wordt de remslaap korter en slaap je veel lichter. Hierdoor kan het zijn dat je eerder wakker wordt en niet goed doorslaapt.
  • Een buik die in de weg zit: naarmate de zwangerschap vordert zal de buik flink groeien. Dit maakt het erg lastig om een comfortabele slaappositie te vinden. Naast de buik die met de dag groeit kun je ook last hebben van gevoelige borsten en tintelende benen.
  • Vaak plassen: niet alleen overdag maar ook in de nacht komt je blaas in de verdrukking. Hierdoor moet je vaak uit bed om te gaan plassen.

 

Tips tegen slapeloosheid

Het is dus niet gek dat ook jij slecht kunt slapen tijdens je zwangerschap. Maar dat maakt het er niet minder vervelend om.  Wellicht kunnen de volgende tips je helpen om de nachten toch iets aangenamer te maken. Ze hebben mij in ieder geval wel geholpen.

  • Probeer eens zwangerschapsyoga: yoga heeft een rustgevende werking waardoor je lichaam beter in ruststand komt. Daarnaast zul je minder stress ervaren en dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
  • Drink niet meer na 20.00 uur: door minder te drinken in de avond en helemaal niets meer na 8 uur voorkom je dat je ’s nachts er vaak uit moet om te plassen.
  • Doe ademhalingsoefeningen: er bestaan vele ademhalingsoefeningen of meditatieoefeningen die goed helpen om in slaap te komen. Probeer ze uit en vindt er een die bij jou past.
  • Eet kleine porties: brandend maagzuur kan een ongemakkelijk gevoel geven waardoor je niet goed kan slapen. Voorkom branden maagzuur door kleine porties te eten. Probeer daarnaast ook vet en kruidig eten te vermijden.
  • Gebruik een zwangerschapskussen: wanneer het vinden van een comfortabele slaappositie een flinke opgave is, kun je een speciaal zwangerschapskussen uitproberen. Leg het kussen tussen je benen en langs je rug om in een ideale positie te liggen.

 

Medicatie om beter te kunnen slapen

Naast bovengenoemde tips is het gebruik van natuurlijke slaapmiddelen ook een aanrader. Middelen waarin valeriaan en melatonine zitten, kunnen regelmatig gebruikt worden en zijn niet schadelijk. Valeriaan heeft een rustgevende werking, terwijl de melatonine bijdraagt tot het verminderen van de tijd die nodig is om in slaap te vallen. Mocht je dit willen gaan gebruiken, raad ik Valdispert Nacht aan.

 

Zwangerschapsapotheek.nl is aangesloten bij de HKZ gecertificeerde kwaliteitsapotheek Apotheek de Ringvaart. Hierdoor vind je alle benodigde medicatie tijdens de zwangerschap op één locatie en kun je deze online bestellen.